VisitOulu Magazine

Asiakas:
Visit Oulu eli Oulun Matkailu Oy on seudullinen yhteismarkkinointiyhtiö, jonka tehtävänä on lisätä Oulun seudulle matkailutuloa luomalla kaupanteon mahdollisuuksia toimijoilleen. Matkailualue sisältää Oulun kaupungin lisäksi seutukohteet Rokua Geoparkin, Syötteen, Limingan, Kalajoen, Raahen ja Ukkohallan.

 

Tuotanto:
Visit Oulu Magazine 2019. Lehti on vuosittain ilmestyvä matkailumarkkinoinnin julkaisu, jonka kotimaan versio on suunnattu kuluttajille ja kansainväliset, suppeammat versiot matkatoimistoille ja matkanjärjestäjille. Kotimaassa lehteä jaetaan kansallisesti rajoitetusti ja sitä löytyy myös Oulun lentokentällä sekä alueen majoituskohteista.

 

Tavoite:
Magazine 2019 on korkealuokkainen esitys Oulun seudun matkailualueesta kokonaisuutena.

Magazinesta voisi kertoa projektina melkein mitä vain, koska se on niin massiivinen työ kaikkine yksityiskohtineen. Avataan tässä postauksessa nyt hieman miten tällaisen julkaisun yksityiskohdat saadaan palvelemaan kokonaisuutta.

Tätä tarkoitusta varten otamme vuosittain Tarvaisen Harrin kanssa noin 5-10 kuvauspäivää pitkin vuotta, joissa tuotetaan mm. kansikuva-aineistoja Magazineen. Näin ei tarvitse marraskuussa itkeä, kun ei ole kesäkuvia kanteen.

Toinen homma suunnitella lehti siten, että Magazineen tuotetut artikkelit ja mainokset olisivat yhteinäinen kokonaisuus ja täten lukukokemus on niin hyvä, kuin se nyt mainoslehdissä voi olla. Me pyörittelemme Numbersissa (Mac -ihmisten Excel) sivukohtaista suunnitelmaa ja saamme näin helikopteriperspektiivin rakenteeseen.

Magazinessa me pyrimme siihen, että erilaisten juttutyyppien rytmityksessä on vaihtelua. Vaikka niitä ei ole kovin monia, näin syntyy illuusio monipuolisesta julkaisusta. Ja onhan se monipuolinen, mutta konseptuaalisesti jämpti, jotta kulurakenne pysyyy asiakkaalla jotenkin hallinnassa.

Emme kuvittele, että juuri kukaan lukisi Magazinen kaltaisia mainosjulkaisuja alusta loppuun. Rehellisyyden nimissä sitä varten lukijan motivaatio lukemiseen pitää olla poikkeuksellinen. Siksi kokonaisuus pitää olla selailulla ymmärrettävä ja houkutteleva.

Jotain juttuja kuitenkin Magazinestakin luetaan tarkasti alusta loppuun. Tämän tiedämme meille tulleiden asiakaspalautteiden perusteella. Siksi jokaisen jutun pitää totta kai olla hyvä. Mielellään jopa erinomainen. Mutta ei kaikkea yhdellä kirjoituksella. Avataan juttutuotantoja lisää joskus toiste.

Loppu.

Juhani

Lisää artikkeleita